tirsdag den 1. februar 2011

En fredelig, sød og madglad fisk

Der er virkelig sket mange ting herhjemme på den kreative front siden jeg blev gravid med Kala.
Jeg indså blandt andet nødvendigheden (eller i hvert fald det nyttige) i at lave strikke-/hækleprojekter færdige, hvilket ellers ikke er min stærke side. For mig er det processen og ikke det færdige arbejde der fanger, så der er gået mange ting tabt i tidens løb efterhånden som det påbegyndte projekt begyndte at kede mig.
Men det lykkedes mig dog at få lavet et mindre bedstemortæppe færdigt i sensommeren '10 og jeg har efterfølgende også strikket en del alfehuer og oven i købet også et par bukser, som jeg virkelig var stolt af.
Var!
For desværre filtede det garn bukserne var strikket i ret let i vaskemaskinen da det var uld, hvilket resulterede i at en af Yukis bamser fik et par nye bukser efter jeg hovedløst havde kommet dem med i en almindelig 40 graders vask...
Og så snakker vi ikke mere om det, for denne blog er faktisk slet ikke skrevet med henblik på at handle om mine strikkerier, selvom det er en af de ting jeg gerne vil bruge mere tid på at skrive om senere.
Det er bare ligesom om at hver gang jeg begynder en blog så ender den altid i et helt andet enme end det egentlig tiltænkte...
Så indtil videre er der egentlig nok at skrive om - der mangler bare lige noget tid til det...
Nå, men altså, udover min passion for at prøve på at gøre strikkeprojekter færdige for derefter at ødelægge dem er også passionen for bagning dukket op og der er det jo lidt lettere at sørge for at få afsluttet disse madprojekter da friskbagt kage eller brød jo i sig selv er en god 'gulerod'.

Men den nyeste passion er fisk.
Og det er ikke dem man fanger med en fiskestang eller køber hos fiskehandleren med henblik på at smide på stegepanden samme aften (medmindre man har nogle underlige lyster, vel at mærke), nej, det er dem man ynder at smide i et akvarie for at se hvor længe man kan holde dem i live.
'Valg af fisk, aldrig helt tilfreds/vil prøve nye efter lidt tid' lyder overskriften på en tråd der er oprettet på min nye favoritside Akvariesiden.dk som jeg tjekker flere gange dagligt og det er ikke mig der har oprettet den tråd, men det kunne det godt have været.
Herhjemme investerede vi i et 100l akvarie i starten af november og nu er der ikke plads til flere fisk i det. Ikke fordi vi har stoppet 100l fisk i akvariet (hvilket nok også ville være pænt dyrt og se en anelse syret ud - men måske ville egne sig til en moderne kunstudstilling a la fiskeblenderen), men fordi der er 'regler' for hvor mange fisk man kan være bekendt at stoppe i et akvarie hvis man samtidig gerne vil have dem til at trives.
Faktisk blev det alt for hurtigt fyldt op, men 'heldigvis' døde nogle af dem af en irriterende pletsyge og så kunne vi jo købe nogle nye.

Derudover havde dyrehandleren lokket os til at smide slørhaler i, hvilket vi senere fandt ud af faktisk ikke er særlig rart for de fine små kræ, da de helst vil have mindst 80liter vand pr fisk og bedst kan lide koldt vand. Og vi havde ikke lige plads og råd til en havedam så jeg fandt en fyr der da gerne ville aftage de små fisk til sit 250L akvarie, hvor jeg tænkte at de da helt sikkert ville trives bedre end i mit - hvis det da ikke lige var fordi jeg mistænker ham for at have haft piratfisk i det akvarie...

Derudover fik han også vores enlige sorte molly med, da dens partner en dag på meget mystisk vis var forsvundet. Jeg stod en aften og dyrkede mit OCD ved at se om jeg kunne nå at tælle alle Platyerne mens jeg børstede tænder og da det var gjort talte jeg lige resten af fiskene også og så gik det op for mig at der manglede en Molly.

Jeg har aldrig fundet ud af hvad der egentlig skete med den...

Så således har vi nu i vores akvarie følgende fisk (tilgiv mig de kedelige latinske navne, men man må jo øve sig på artene hvis man vil være en dygtig akvarist):

to maller - ancistrus sp. De kan rigtig godt lide agurk og jeg har endda lært dem at spise med gaffel

En Kuhlii ål -Pangio kuhlii - som jeg måtte plage Kenneth om at få (der har været mange diskussioner om hvilke fisk vi kunne blive enige om at putte i akvariet) og som Kenneth nu pludselig gerne vil have flere af - hvilket egentlig vil være godt, da den er døbt Torpedo Torben fordi den farer forvildet rundt i akvariet og faktisk ligner et lille missil.

Her er Torpedo Torben
Jeg har senere fundet ud af at den gerne vil have en fire fem venner, så det er jo klart den er ude og lede efter dem.

Fire coral platy - Xiphophorus maculatus hvoraf to er hunner
Fem indianerplaty - Xiphophorus variatus hvoraf en er en hun (det er mine favoritter fordi de, modsat coral platyerne der bare er røde, kan skelnes fra hinanden og derfor har fået navne efter deres særtegn, da de er hvide på den forreste del af kroppen og orange på den bageste og så ellers har sorte pletter over det hele. De hedder som følger: Etteren, Toeren, tre på stribe, Den Halve og Faded Orange)
Faktisk fik Faded Orange unger for noget tid siden, men desværre har jeg hverken yngleakvarie eller ynglekasse, så det eneste jeg nåede at se var to små sølvlyn og så var de spist, hvilket jeg må indrømme stak lidt i mit moderhjerte, men sådan et jo det voldsomme dyreliv - survival of the fittest. *suk*

MEN, hvorom alting er så er jeg faktisk rigtig glad for mine platyer og på Wikipedia står også om dem at det er 'en meget fredelig, sød og madglad fisk' så det passer jo fint til os...

3 stk. Diamant regnbuefisk - melanotaenia praecox. Heraf er to hanner og en hun og de har også navne lidt mere henad James Bond, for det er nemlig Mr. og Ms. Diamond og Mr. Nobody.
Og her er så fiskene, men de er ikke så gode til at stå stille når man tager billeder af dem tværtimod minder de mere om hunde der skal fodres, når man stiller sig foran akvariet - jeg beklager.

Nå, men som tidligere nævnt er der nu ikke plads til flere fisk i vores 100l akvarie, så nu er vi jo på spanden for både Kenneth og jeg vil gerne have flere fisk, men vi har hverken plads eller råd og det næste akvarie bliver nok liiige en fire gange større end det vi har nu (eller noget).
Nå ja, her til sidst må jeg jo også hellere lige præsentere vores algebold, den hedder Mosses og ved siden af den kravler en af vores fire Helenasnegle...

Ingen kommentarer: