tirsdag den 27. november 2012

DIY på rispose


Her er en DIY på risposerne som jeg omtalte i mit sidste blogindlæg. Jeg håber den giver noget mening, ellers er spørgsmål velkomne!

Jeg har tidligere lavet dem med to lag stof for at være sikker på at de holdt til lidt slid, men i dag lavede jeg dem altså lige i en ny version, hvor der kom en bedstemorfirkant udenpå i stedet for det sidste lag stof.
Hvis du hellere vil have en traditionel rispose med to lag stof, så tilføjer du bare to firkanter i det yderstof du gerne vil have.

Først skal du klippe to firkanter på ca 12x12cm, jeg har syet med 1cm sømrum der er inkluderet i denne DIY. Og det er så her du lige klippet to firkanter på 12x12 mere, hvis du skal have yderstof i stedet for bedstemorfirkant

 
Herefter lægger du firkanterne sammen og syr dem sammen, dog uden at sy hele vejen rundt, der skal helst være en halv side der er åbent så du kan vende posen og fylde risene i.
Syr du med to lag stof skal yderstoffet ligge ret mod ret inderst så det kommer til at være yderst når du vender posen

 
Så vender du vrangen ud af posen, så syning og sømrum kommer indvendig og dit yderstof kommer yderst.
Det kan godt betale sig at bruge en hæklenål til forsigtigt at skubbe hjørnerne ud med så de bliver lidt skarpere - dette vil være en fordel når du kommer til næste trin, da hjørnerne bliver pænere, hvis de er firkantede
 
 
sy en ekstra gang rundt langs kanten på ydersiden, dette er både for syns skyld og for at styrke sømmen så den ikke så let går op og risene falder ud, men husk stadig at lade en halv side stå åben så du kan komme risene i.
 
 
Til en stofpose på denne størrelse kommer jeg mellem 80 og 100 gram grødris i - det kommer lidt an på hvor fast man vil have posen.
Du kan også komme lidt tørret lavendel i, men det er sværere at dosere fordi der skal så lidt til at få en kraftig duft. Jeg vil tro der skal den samme mængde lavendel i, som når du kommer 'en knivspids' af noget i maden...

 
Når ris og evt lavendel er kommet i posen skal du sy posen til.
Dette har jeg gjort ved at sy kanten sammen på samme måde, som den pyntesyning du lavede inden du fyldte risene i posen.
Og sy gerne en ekstra gange frem og tilbage så du er sikker på at det kommer til at holde eftersom der ikke her er syet to sømme som med resten af posen.
 
Og vupti - så har du en færdig rispose, som du kan varme op i mikroovnen og kommer i din lomme når du tager afsted ud i kulden.
Jeg giver dem omkring 20-30 sekunder på fuld styrke, men husk nu at blive ved ovnen så du ikke glemmer dem, det tror jeg nemlig ikke de har så godt af.

 
 
Det er normalt poserne kan virke en smule fugtige lige efter opvarmning, men det går væk efter et halvt minuts tid og skulle gerne aftage jo mere de bliver brugt.

God fornøjelse!

Ingen kommentarer: