tirsdag den 29. maj 2012

så er startskuddet gået

Og for første gang siden nogensinde før er jeg rent faktisk begejstret for min opgaveformulering!
Så begejstret at jeg med garanti går ud og køber endnu en (antikvarisk) bog til opgaveskrivningen og derved vil have investeret 250kr (!!!) i studierelevante bøger - udenfor pensum vel at mærke. *wauw*

Denne gang skal det dog ikke være prosa men en god solid afhandling om Tom Kristensen (nej! Det er ikke racerkøreren) på godt 600 sider, der er jo ikke nogen der siger jeg skal læse det hele - i hvert fald ikke lige nu...

Emnerne for opgaven er sådan helt kort ekspressionisme og Tom Kristensens Fribytterdrømme.
Så må vi se hvor længe begejstringen holder, jeg er sikker på at der står en mur parat et sted derude i den nærme fremtid. Men mere om den senere...

Her er lidt blandet godt for dem der skulle være interesserede, det stammer fra den første del af Fribytterdrømme og er klart nogle af mine favoritter. Jeg er helt tosset med den spændingsskabende brug af modsætninger, dramatikken og billederne man ser for sit indre øje når man læser - eller kort og godt - jeg er helt tosset.
Læs og nyd:

Gangspilsvise

I am bound for Zanzibar,
and you are bound for Bombay,
og gu' tar du hyren dreng,
hvis ej du er et dumt fæ.
Vi har spulet mangt et dæk,
imens så mangen ung, smuk
kæledæg
blev spulet væk,
blev spulet væk af grog-druk.


Det blomstrende slagsmål

han slår, - og en valmue breder sin blødende krone
og kysser den vinrøde mund
med kronbladets rund
og blusser af varme mod bleghedens snehvide tone.
Se valmuens blod!
I sne har den rod!
Har sommerens knuste hjerte mon blødt
og trodser den vinterens hvidhed med rødt?


Landet Atlantis

Skøn som en sønderskudt banegård er
vor ungdom, vor kraft, vor vilde idéer,
skøn som revolverens isgrønne stjerne,
der fødes i nuet med smældende véer
på ruden i revolutionens
skingrende glasklangs-caféer.

Og så er det vist tilbage til bøgerne, der skulle gerne skrives noget på opgaven også jo...

Ingen kommentarer: